صفحه اصلي > اخبار و رویدادها > متن کامل خبر 

متن کامل خبر


 
برگزاری نشست تخصصی « اصل سی ام قانون اساسی و هدفمندسازی هزینه کرد اعتبارات در آموزش عالی»

خلاصه خبر: چهارمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی تحول در دانشگاه: استمرار روند یا رخداد شگفتی‌ساز، با عنوان« اصل سی ام قانون اساسی و هدفمندسازی هزینه‌کرد اعتبارات در آموزش عالی» ۱۲ اردیبهشت در سالن اجتماعات پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

 چهارمین نشست تخصصی پژوهشکده اقتصاد با حضور دکتر حسین نصیری سرپرست گروه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دکتر پرستو محمدی، رئیس پژوهشکده اقتصاد و جمعی از اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه برگزارگردید و در آن نکاتی در خصوص رویکردهای نظام آموزش عالی، آسیب‌های موجود و راه کارهای مربوط به ارتقا سطح آموزش عالی بیان شد.
دکتر حسین نصیری کارکردهای آموزش عالی را تربیت نیروی انسانی متخصص، توسعه منابع انسانی، دستیابی به مرجعیت علمی، تولید علم و فناوری، ایجاد ساختارهای آموزشی و تحقیقاتی و توسعه علوم و فنون دانست و تصریح کرد: برای تغییر رویکردها در نظام آموزش عالی باید آسیب‌ها شناسایی شده و همه افراد در هر دهک درآمدی بتوانند از آموزش‌های عالی بهره‌مند شوند.
وی بر اساس آخرین آمار تعداد دانشجویان سال تحصیلی ۱۴۰۰تا ۱۴۰۱ کشور را ۳ میلیون و ۳۴۲ هزار نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد یک میلیون و ۸۵۴ هزار نفر یا ۵۵ درصد در دانشگاه‌ها و سایر موسسات آموزشی و پژوهشی دولتی در دوره‌های مختلف روزانه، شبانه و غیره مشغول به تحصیل بوده‌اند و حدود یک میلیون و ۲۵ هزار نفر از این دانشجویان مشمول آموزش رایگان بوده‌اند که به طور کلی سهم آموزش رایگان از تعداد کل دانشجویان کشور تنها ۳۰ درصد است.
دکتر نصیری ۵ برابر شدن اعضای هیأت علمی دولتی را از دستاوردهای نظام آموزش عالی برشمرد و افزود: جمعیت اعضای هیأت علمی تمام وقت دولتی از زمان آغاز اجرای برنامه‌های توسعه تا سال ۱۴۰۱ ، با رشد ۵ برابری مواجه شده به طوریکه رقم ۹۲۷۴ هیات علمی در سال ۱۳۵۷ به ۵۴۳۱۰ نفر در سال ۱۴۰۱ رسیده است.
سرپرست گروه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی همچنین درباره مقالات علمی پزوهشگران ایرانی گفت: بر اساس اطلاعات درگاه سایمگو اسناد علمی منتشر شده (نمایه شده در پایگاه استنادی اسکوپوس) توسط پژوهشگران ایرانی، از ۸۵۱ مقاله و سند علمی و رتبه ۵۴ جهانی در سال ۱۹۹۶ به ۷۳۵۴۵ مقاله و رتبه ۱۶ در سال ۲۰۲۳ ارتقا یافته است.
وی در بخش دیگر سخنان خود به بررسی توزیع درآمد رتبه‌های پذیرفته شدگان کنکور در همه گروه‌ها و سهم دهک‌های مختلف از رتبه‌های کنکور پرداخت و تصریح کرد: در رتبه کشوری، رتبه زیر ۳ هزار، مربوط به دهک ۹ الی ۱۰ با فراوانی ۵۳.۹ درصد بوده و تنها ۳.۴ درصد از دهک ۱ تا ۲ ، رتبه زیر ۳ هزار را کسب کرده‌اند.
دکتر نصیری  تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در سن نامتعارف در مقاطع کارشناسی تا دکترای تخصصی دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی را ۴۸۷۷۳۲ نفر دانست و افزود: از این تعداد در سال ۱۴۰۲، حدود ۵۸۴۰ نفر در دوره های روزانه در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند.
سرپرست گروه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پایان، باز توزیع اعتبارات بر اساس نیازها و اولویت‌های کشور برای دهک‌های درآمدی خانوار ذی نفع ، ایجاد یک نهاد مستقل و فرا دستگاهی جهت ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی و اصلاح ضوابط تخصیص اعتبارات به دانشگاه‌ها بر مبنای نتایج ارزیابی بیرونی را برای ارتقا نظام آموزش عالی ضروری دانست.
در انتهای نشست اساتید و اعضای هیأت علمی دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود در این خصوص بیان کردند.


16 اردیبهشت 1403 / تعداد نمایش : 175